Du kan også selv spille en rolle i hvor længe filteret holder sig rent og velfungerende med dit kørselsmønstre.
I 2009 har det været obligatorisk for bilproducenter at installere et dieselpartikelfilter i udstødningen på alle dieselbiler. Det er den del af den såkaldte Euro 5-norm, der definerer målsætningen for grænseværdierne af partikler i udstødningen.
Standarden er en af mange europæiske standarder, der løbende er blevet vedtaget for at mindske den bil-udledte forurening i Europa. Det sætter grænserne for, hvor meget biler må forurene. Partikelfilteret er altså til for at opsamle de skadelige partikler og beskytte vores lunger og åndedrætssystem, så udstødningsgassen filtreres inden den sendes ud i luften.
Hvis du har en forkærlighed for dieselbiler, kan der være penge at hente, ved at købe en nyere model, hvor filteret allerede er monteret. Det kan nemlig koste op mod 10.000 kroner at få eftermonteret et dieselpartikelfilter, ligesom dieselbiler uden et partikelfilter også beskattes ekstra for deres forurening.
Selve filteret er typisk fremstillet af silicium carbid, der kan klare umenneskeligt høje temperaturer, faktisk helt op mod 2000 grader celsius.
Den tekniske forklaring på hvordan dieselpartikelfiltre fungerer, er, at der ved en normal forbrændingsproces i bilens motor skabes sodpartikler, der ledes fra motoren og ud i luften gennem udstødningen. Det forurener luften, såfremt du ikke har et partikelfilter monteret.
Partiklerne er meget fine, så man kan ikke se dem med det blotte øje. Det betyder dog ikke, at de ikke udledes eller at de ikke er skadelige. Sodpartikler antages nemlig som værende en af de mest skadelige partikeltyper, der både påvirker miljøet og vi mennesker.
Når du har et filter installeret, opsamles partiklerne i filteret, hvor de afbrændes. Efter hver afbrænding, vil filteret efterlade en smule aske, der ikke kan brændes af for at rengøre filteret. Med tiden bliver mængden af tilbageværende aske større, hvorfor gennemstrømningen gradvist tillukkes. Når udstødningsgasserne ikke længere kan komme ud gennem partikelfilteret, opstår der i stedet er modtryk.
Når din dieselbil har kørt et bestemt antal kilometer, skal partikelfilteret renses eller skiftes. Dog kan du i de fleste tilfælde nøjes med at rense det. Ved optimal kørsel og gængs brug, er det typisk nok. Det er naturligvis langt nemmere at rengøre det eksisterende partikelfilter, end at skulle udskifte det fuldstændigt. En rengøring foregår typisk med et rensemiddel, der opløser den resterende sod og aske, så der atter kan komme hul igennem.
Ved at få rengjort partikelfilteret hyppigt, kan du spare dig selv for dyre værkstedsregninger. Et beskidt partikelfilter er nemlig yderst belastende for bilens motor og du vil opleve store problemer, hvis bilen ikke kan få lov til at regenerere effektivt.
Er du i tvivl om hvorvidt din bils partikelfilter trænger til at blive rengjort? Typisk vil du kunne mærke det på din bils ydeevne, blandt andet at den trækker langt mindre og at der pludselig går kortere og kortere mellem at du skal tanke bilen med diesel. Kører du i en nyere bil vil du opleve, at din din dieselbil giver dig en servicemeddelelse, hvis partikelfilteret i din dieselbil ikke fungerer efter hensigten.
Når du får rengjort bilens partikelfilter, vil du opleve, at udstødningsgasserne strømmer meget hurtigere gennem filteret. Samtidigt vil dit brændstofforbrug ligeledes reduceres og du kommer derfor til at køre langt mere økonomisk med et rent partikelfilter.
Du kan som bilist være med til at forlænge dit dieselpartikelfilters levetid og holdbarhed, blandt andet ved at færdes i et optimalt kørselsmønster. Dieselbiler skal gerne blive ordentligt varme, for at motoren fungerer optimalt. Derfor er korte ture og bykørsel ikke den sundeste løsning for din dieselbil og dens partikelfilter. Sodpartiklerne forbrændes nemlig på lange ture, hvor motoren bliver ordentligt varm.
Lyser lampen i instrumentbrættet, der indikerer problemer med filteret, så prøv at køre en lang tur og se, om det kan brænde soden af. Hvis lampen stadigvæk lyser, skal du en tur forbi dit lokale autoværksted.
Se også
Østjysk motor & dieselservice
Bugattivej 7
7100 Vejle
Tlf.: 7585 7800
Email: kontakt@oestjysk-motor.dk
Bugattivej 7
7100 Vejle
Tlf.: 75 85 78 00
Mail: kontakt@oestjysk-motor.dk
© Copyright 2024